Най-голямата цигарена компания на САЩ Altria е в процес на преговори с производителя на емфие UST за поглъщане в сделка, която вероятно е на стойност над $10 млрд., съобщи вестник Ню Йорк Таймс. Преговорите са в напреднала фаза.

Altria са производителите на цигарите Marlboro. UST произвежда освен емфие от марката Skoal, също и бездимния тютюн Copenhagen. Пазарната капитализация на UST е $8 млрд., което се равнява на една пета от пазарната стойност на Altria, сочат данни на Bloomberg.

Ако придобият UST, шефовете на Altria ще притежават около 60% от пазара на емфие в САЩ, който годишно носи $3.7 млрд. и нараства с 7% на година. Тази година според Altria консумацията на цигари ще намалее с 3.5%.

Пазарни анализатори считат, че комбинацията отговаря на оперативната стратегия на Altria. Въпросът, който оттук нататък вълнува акционерите, е колко премия „за емфие" ще плати гигантът.

Коментари от представители на двете корпорации засега няма. Известно е, че при фирмения spin-off, довел до разцепването на американското и международното поделение на Philip Morris, американската част е заявила намерения за разширяване на участието си в пазара на емфие.

Вчера акциите на UST скочиха с 5.4%. Акциите на Altria се понижиха с 2.8%.

От разцепването на Altria, предприето на 28 март, акциите на американската компания са загубили 9.3% от стойността си. Притежателите на прочутата марка цигари с каубоя отделиха икономически и юридически международния си отдел, който сега е разположен в Лозана, Швейцария. Международният отдел носеше около две трети от оперативната печалба на Altria, която за миналата година бе $13.2 млрд.

Сега компанията търси начин да увеличи продажбите си на пазара в САЩ, който обаче се свива, тъй като загрижеността за здравето кара все повече осъзнали се консуматори да спират или намаляват употребата на цигари. Не е без значение и държавната данъчна политика, която оскъпи цигарите.

Според анализ на Goldman Sachs от 25 август, продажбите на Altria в САЩ най-вероятно ще останат ниски предвид все по-малките реализирани обеми и малкото присъствие на компанията на разрастващия се пазар на тютюневи продукти, които не са емфие. Изглежда Altria бързо си е извадила поука.

Пазарът на цигари в САЩ възлиза на $70 млрд. годишно. Тютюневите продукти, които не са цигари, са засенчени от горната цифра, но за сметка на това отбелязват растеж от общо 7% годишно. Например поделението за емфие на конкурентите Reynolds American им донесе $670 млн. печалба през миналата година.